Müügitekstide kirjutamine on raske.

 Veenvate müügitekstide kirjutamine on veelgi raskem.

Hetkel, kui kirjutama asud, võid tunda end täiesti saamatuna. Millest alustada? Milliseid sõnu kasutada?

Kui tunned oma sihtrühma ja saad aru sihtkliendi motiividest, oskad tõenäoliselt ka õigest otsast läheneda. Kui turg on sinu jaoks aga võõras ning sa ei tea, mis on lugejale tähtis, on peaaegu võimatu täppi panna.

 

Internetis müümine on suur väljakutse

Siis, kui veel internetti polnud, toimus müügitöö turuplatsidel. Inimestega näost näkku suheldes sai kohe selgeks, miks üks või teine kaup ei läinud.

Veebis müües ei saa me vajalikku tagasisidet nii kiiresti kui vajaksime.

Veebianalüütikast näed, et eile külastas sinu e-poodi 100 inimest, aga ostu sooritas neist ainult üks. Miks need ülejäänud 99 inimest nii kiiresti lahkusid? Kas nad ei saanud aru toote headest omadustest? Või oli hind liiga kõrge?

Kui varem tegid müügitöö ära müügimehed, siis praegusel ajal on see ülesanne jäetud müügitekstidele.

Nüüd peavad kliente ostuotsusele veenma vaid sõnad.

Kas sulle ei tundu, et müügitekstil lasub liiga suur vastutus?

 

Mõni tekst on oluline, mõni topeltoluline

Jättes müügitekstid hooletusse, võid kaotada kliente ja müügikäivet. Kellele? Eks ikka neile (loe: konkurentidele), kes mõistavad müügitekstidega paremini ümber käia.

On aeg end harida ja viia oma müügitekstide kirjutamise oskus järgmisele tasemele.

Mitmete uuringute kohaselt kaotavad ettevõtted keskmiselt 30% müüki, kuna nende tekstid ei kõneta piisavalt.

 

Kuidas kirjutada tekste nii, et need teeksid ära müügimehe töö?

Olen sinu jaoks kokku kogunud müügitekstide kirjutamise väärtuslikud nipid. Need põhinevad rohketel uuringutel nii psühholoogia, turunduse kui ka keeleteaduse valdkonnast.

Kasutades neid teadmisi, muudad tekstid elavaks ning paned nad enda kasuks tööle!

Ei ole vahet, kas kirjutad artiklit blogisse või lihvid reklaamteksti – saadud teadmised aitavad sul luua veenvaid tekste, mis toovad tulemusi!

Copywriting ehk müügitekstide kirjutamine ei ole loovkirjutamine.

See on oskus väheste sõnadega ennast kiiresti arusaadavaks teha.

Oled valmis? Alustame!

 

Mõjusad tekstid on selged

 

Selleks, et kedagi veenda, pead end esmalt arusaadavaks tegema. Kuidas kirjutada oma tekstid võimalikult selgelt, lihtsalt ja arusaadavalt?

Selgus on tekstide kirjutamisel kriitilise tähtsusega.

Kui sinu tekstid on liiga keerulised, tekib lugejal tõrge.

Teadlased seostavad seda processing fluency teooriaga: niipea, kui tekst muutub lugeja jaoks liiga keeruliseks, tekivad tal negatiivsed emotsioonid. Negatiivsete emotsioonide foonil ei ole võimalik usaldust luua.

Ilma usalduseta pole aga võimalik kedagi veenda!

 

Kuidas vormistada tekste nii, et neid oleks lihtne lugeda?

Ära kasuta sisutühje sõnu, vaid asenda need selgete ja täpsetega.

Antud äpp muudab maksete tegemise vähem keeruliseks. >
Äpp muudab maksete tegemise lihtsaks!

Väldi keerulisi sõnu. Ära kasuta võõrsõnu, kui olemas on üldtuntud eestikeelne vaste. Mõtle, kas põhikooli õpilane saab sinu tekstist aru.

Ära eelda, et lugeja viitsib sõnaraamatust tähendusi otsida. Kui tekstid on tema jaoks liiga keerulised, liigub ta paari kliki abil kohta, kus tekste on oluliselt lihtsam lugeda.

Nii lihtne see ongi.

Ära kaota paari keerulise sõna pärast potentsiaalset klienti.

See muidugi ei tähenda, et peaksid kasutama vaid igavaid ja äraleierdatud sõnu. Pigem hoopis seda, et hoia tekste luues teises aknas lahti sünonüümisõnastik ja otsi sõnu, millega oma tekste huvitamaks (aga mitte keerulisemaks) muuta.

Võta üleliigne välja. Ära kasuta samatähenduslikke sõnu topelt.

Näiteks:

Ta on oma valdkonna professionaal ja asjatundja.

Lauseid kirjutades kujuta ette, et iga sõna on maksustatud. Kuidas anda mõte edasi võimalikult väheste sõnadega? See ongi copywriter’i üks ülesannetest.

Usu, lugejad on sulle selle eest tänulikud!

Tekstide vormistamine jäta kõige viimaseks. Hetkel, kui inspiratsioonitulv ründab, tasub kõik valimatult kirja panna. Loovusele ei meeldi tähenärijad.

 

Kirjuta positiivses võtmes

Negatiivne toon lähtub sellest, mida ei tohiks juhtuda või olemas olla. Positiivne toon annab aga ettekujutuse sellest, mis võiks juhtuda. See muudab sõnumid selgemaks ning mõjub usutavamalt.

Ära jää hiljaks! > Tule õigeks ajaks!

Negatiivsete lausete töötlemiseks kulub meil rohkem vaimset ressurssi, sellepärast on eitavast lausest raskem aru saada (Jacoby, Nelson, & Hoyer, 1982).

 

Kasuta julgelt sidesõnu

Võrdle allolevaid reklaamtekste, mida on kasutatud Dove’i brändi reklaamis.

Naha loomulikud õlid hoiavad seda siidisena ja elastsena. Vananedes, loomulike õlide tootmine väheneb ja nahk muutub vähem elastseks. Vananemine põhjustab kuiva nahka.

Sinu nahk toodab loomulikke õlisid, mistõttu püsib nahk siidine ja elastne. Vananedes muutub nahk kuivaks, sest loomulike õlide tootmine väheneb.

Kasuta rikkalikku sõnavara

 

Lugejad eelistavad sõnumeid, milles pole häirivaid kordusi, vaid samatähenduslikke sõnu on varieeritud.

Samas tuleks hoiduda keerukatest sõnadest. Niisiis, jää lihtsaks ja kasuta sünonüüme.

Kui mõistus saab otsa, võtta lahti sünonüümisõnastik, ja sa võid imestusest pikali kukkuda, nähes, kui palju on eesti keeles ägedaid sõnu, millega enda tekste vürtsitada.

 

Kirjuta nagu oma sõbrale

Kui sa pole müügitekstide kirjutamisega harjunud, siis on lihtne juhtuma, et muutud oma tekstides liiga ametlikuks. Oled pinges, otsid sõnu ja püüad väga targana näida, sest kardad läbikukkumist.

Kõik need segased emotsioonid on lugejale kogetavad. Need muudavad ta kahtlevaks ja ebakindlaks, ning mida ta siis teeb? … Lõpetab lugemise. Sest meie aju püüab alateadlikult ebamugavusi vältida.

Püüa kirjutades keskenduda ja kujutle, et kirjutad sõbrale. Sul ei ole vaja lugejale meeldida, sinu eesmärk on olla talle kasulik.

 

Korda oma põhisõnumit

Dale Carnegie on öelnud kuldsed sõnad: „Ütle oma publikule, millest sa kavatsed rääkida, siis räägi sellest, ja lõpetuseks ütle neile, millest sa rääkisid.“

Neil Patel kirjutab enda blogipostituses uuringust, kus osalejatele anti ette eri sõnumid. Sõnumid, mida palju korrati, olid osalejate meelest oluliselt usaldusväärsemad.

Kirjutades müügitekste, korda põhisõnumit mitu korda, aga ära dubleeri sõnu ega lauseid. Leia põhisõnumile eri vaatenurki ning kasuta rikkalikku sõnavara.

 

Vasta lugeja küsimustele

Püüa tekst ehitada üles loogilises järjestuses, vastates lihtsatele küsimustele.

Millist probleemi sinu pakkumine lahendab?
Mis on sinu pakkumine?

Miks on see oluline lugeja jaoks?
Kellele see pakkumine sobib?
Kuidas see töötab?

Kujuta ette, et sa kirjutad enda väga skeptilisele sõbrale. Mõtle, mis võiksid olla tema vastuväited ning kuidas sina neid kummutada saad.

Lugeja perspektiivist on väga head kontrollküsimused, mida müügitekste kirjutades silmas pidada, järgmised.

Kuidas see mulle kasulik on?

Ära unusta, et me kõik oleme enesekesksed. Keegi ei kuluta internetis aega selle peale, et lugeda juttu, mis pole neile kasulik. Internet pakub piisavat privaatsust ja inimene ei tunne mingit süüd, kui ta sinu veebilehe kolme sekundi pärast kinni paneb.

Ja mis siis? Tõesta seda!

Sa võid küll väita, et oskad teha maailma kõige paremaid viineripirukaid, aga tõesta seda! Kas klientide tagasisidega, müüginumbritega või muude faktidega, mis mõjuvad usaldusväärselt. Skeptik ei usu sinu ilusaid sõnu, ta tahab näha fakte.

 

Hekselda oma tekst tükkideks

Müügitekstides on sõnadega samaväärselt

oluline ka teksti vormistus.

Sinu eesmärk on hoida lugejat tekstiga kaasas nii kaua kui vähegi võimalik. Aga see on üks paras katsumus! Enamik inimesi loevad esimese lause ja jätkavad nii, et mitmed read ja lõigud võivad vahele jääda.

Püüa vormistada tekst nii, et seda on silmaga lihtne haarata.

  • Kasuta vahepealkirju
  • Koosta listid, nagu see siin
  • Lisa teksti vahele pilte
  • Esitle andmeid graafikuna

Üks trikk on suumida enda kirjutatud tekst umbes 50% peale ja vaadata, kui lihtne on silmal teksti haarata. Kui seal on ainult laused ühes pikas jorus, mis mõjub nagu tekstimüür, on aeg teha korrektuure.

See ei tähenda, et su tekstid peavad olema lühikesed. Ka väga pikka teksti on võimalik niimoodi liigendades edukalt lugejale sisse sööta.

 

Kasuta keeletoimetaja abi

Kui sa vaid teaksid, kui palju on sinu lugejate hulgas tähenärijaid. Vaata kasvõi Facebooki postitusi mõnes suvalises grupis.

Teksti jäänud kirjavead tekitavad lugejas alateadlikult tunde, et oled lohakas. Kes aga tahaks tellida tooteid või teenuseid inimeselt, kes ei hooli detailidest?

Sa ei taha kaotada kliente vaid seepärast, et sinu tekst on kirjavigadega.

Keeletoimetaja aitab lisaks kirjavigade parandamisele muuta tekstid ka ladusalt loetavaks. Ühtlasi on ta sinu testlugeja, kellelt saad oma tööle esimese ausa tagasiside juba enne teksti avaldamist.

Keerulised laused lihtsamaks! Mäletad, see oli esimene ja kõige olulisem asi müügitekstide kirjutamisel – teha ennast arusaadavaks.

Eestis on palju häid keeletoimetajaid. Mina teen koostööd Mireliga, kes mõtleb kaasa ja muudab tekstid nagu võluväel lihtsasti loetavaks. Tema kontakti võid leida veebilehelt www.tekstitohter.ee.